Een uitdaging voor Oscar Pistorius

Een uitdaging voor Oscar Pistorius

De meest schokkende beelden in de Oscar Pistorius rechtszaak.
Woensdag 09 april 2014

 

Aimee Pistorius in de rechtszaal
Aimee Pistorius in de rechtszaal

In het hooggerechtshof van Noord Gauteng in Pretoria heeft de advocaat voor het Zuid Afrikaanse Openbaar Ministerie, Gerrie Nel een afschuwelijke foto van de hoofdwond van Reeva Steenkamp op de beeldschermen in de rechtbank laten zien. ” Kijk daar, meneer Pistorius. Ik weet dat je dat niet wil, want je wil de verantwoordelijkheid niet nemen, maar kijk daar.”

Hierop heeft Pistorius huilend opgemerkt: ” Ik heb gewacht om mijn verhaal in de getuigenbank te komen vertellen. Ik kijk niet naar een foto die mijn marteling is. Ik herinner het me, ik hoef niet naar een foto te kijken, ik was er bij.”

Onder verwijzing naar een video waarin Pistorius een watermeloen aan stukken schiet met een pistool, heeft Nel tegen Pistorius gezegd: ” We kunnen het effect van de Black Talon – munitie op de watermeloen zien. Die is geëxplodeerd, heb ik gelijk? Weet je wat het met Reeva ‘s hoofd gebeurd is? Het is geëxplodeerd”.

De Black Tallon of holle punt munitie werd in 1991 op de markt gebracht door Winchester voor gebruik door politie an militairen. Nu mogen politie en militairen in Zuid Afrika de munitie niet meer gebruiken, maar ze is wel verkrijgbaar. Door het uitzetten, ‘exploderen’ van de holle punt zijn de verwondingen erger dan die van een gewone kogel, en in de meeste gevallen dodelijk. Black Tallon is een merknaam.

Toen de aanklager zei dat het hoofd van Reeva Steenkamp geexplodeert was, is June Steenkamp, Reeva ‘s moeder in huilen uitgebarsten en heeft haar advokaat Dup de Bruyn zijn arm om haar schouders geslagen.
Ook Pistorius begon toen te huilen, met zijn handen voor het gezicht. Hij kon niet verder getuigen.

Barry Roux, die het juridische team van Pistorius leidt, tekende bzwaar aan en zei dat Nel ‘s vergelijking tussen het hoofd van Steenkamp en de watermeloen is “totaal ongevraagd” was.
Nel heeft toen gevraagd de rechtzaak te verdagen zodat Pistorius weer controle over zijn emoties kon krijgen.

Nadat de rechtzaak verdaagd was, haastte de zus van Oscar Pistorius, Aimee zich naar haar broer in de getuigenbank.
Loïs Pistorius, zijn tante, wilde ook naar hem toe te gaan, maar werd tegengehouden door Aimee. Even leek het of de twee in een heftige woordenwisseling gewikkeld waren. Loïs is toen terug gegaan naar de publieke galerij zonder met Oscar te spreken.

Bronnen: Marinus Kruissen, Gone Native, Wikipedia Commons.

 

Leave a Reply

