IS OLIEVERVOER ZO INGEWIKKELD?

IS OLIEVERVOER ZO INGEWIKKELD?

CREDIT: AP PHOTO/ALABAMA EMERGENCY MANAGEMENT AGENCY
De ramptrein

Het vervoer van gevaarlijke stoffen heeft altijd al voor problemen gezorgd, in het buitenland maar ook in ons eigen land. Treinvervoer van bijvoorbeeld aardolie leek aanvankelijk de juiste oplossing. Het vervoer per trein was altijd  al relatief goed te controleren, ook tegenwoordig met de moderne elektronische middelen. Men weet dus altijd precies waar een trein zich bevindt op elk gegeven moment, of toch niet?

In Nederland werd het vervoer van aardolie per trein geregeld vanaf 1946 met de lijn Schoonebeek NAM – Nieuw Amsterdam. Per 1 september 1996 werd het olie vervoer na bijna 50 jaar weer opgeheven. De lijn werd op 28 mei 2000 officieel gesloten.

In de Verenigde Staten en Canada wordt aardolie nog wel per spoor vervoerd. En wel grootscheeps. Maar het gebruik van het spoor voor het vervoeren van aardolie is ook in de Verenigde Staten en Canada onder vuur komen te liggen, na de verschrikkelijke ontploffing van een olie trein in Canada’s Lac – Megantic gebied, waarbij ten minste 42 slachtoffers te betreuren waren. Een onbeheerde trein met 72 tank wagons vol ruwe olie uit de Bakken Shale velden in North Dakota is de helling afgerold. Midden in de stad raakte de trein in brand en het inferno dat daar op volgde heeft de helft van de stad verwoest.

Aardolie rampen 

Ze zijn er goed in, de Amerikanen, in het verzwijgen van de omvang van olie rampen. Zie de ramp in de Golf van Mexico. De olieramp in de Golf van Mexico was een grote milieuramp voor de zuidkust van de Verenigde Staten in het Macondo-veld. De ramp ontstond toen op het half-afzinkbare platform Deepwater Horizon, eigendom van Transocean en geleased aan oliemaatschappij BP, op 20 april 2010 een explosie plaatsvond na een blow-out. Daarbij vielen 11 doden en 17 gewonden. Tijdens blus pogingen zonk het platform, waarbij de boor stang brak.

Bijna drie maanden lang, tot 15 juli 2010, stroomde door een niet-functionerende blow-out preventer de olie in zee.
Het Witte Huis stelde in de dagen na de ramp dat er zo’n twintig miljoen liter olie per dag wegstroomde uit de lekkende oliebron, terwijl uit interne cijfers van BP bleek dat dat wel eens de helft meer kon zijn.

De BP heeft later een hoge boete aan de Amerikaanse regering moeten betalen, wegens het verzwijgen van de omvang van de olieramp. De Amerikanen hebben hier zelfs een uitdrukking voor “Passing the Buck”.

Niet alleen de Amerikanen zijn sterk in het verzwijgen en uit de pers houden van olie rampen. Ook in Nederland gebeurt het. Op 10 januari 2012 wordt gemeld dat dode vogels, besmeurd met aardolie, gevonden werden in het Noordzee kanaal. Ook dit bericht wordt gepubliceerd door de kleinere internet nieuws dragers, maar niet of nauwelijks overgenomen door de reguliere pers.

1988: De Roemeense tanker Borcea verliest een oliespoor langs de Nederlandse kust. Duizenden zeevogels sterven.
1974, augustus: De Nederlandse tanker Metula loopt bij Vuurland, Zuid-Chili, aan de grond. Zo’n 53.000 ton ruwe olie lekt weg en vervuild 150 kilometer kust. Ongeveer 40.000 pinguïns en aalscholvers sterven.

De Treinramp die verzwegen werd

Op 8 november 2013 is op het platteland van de Staat Alabama, in de Verenigde Staten, een trein met 90 tank wagons ontspoord. Elk van de wagons had 30 000 gallons aardolie aan boord, een totaal van 2.7 miljoen gallons, zei Bill Jasper, president van het rail bedrijf Genesee & Wyoming tijdens een persconferentie (ofwel 102 206 118.17 liter). Het gebied is heel moerassig en een groot deel van de olie is, al dan niet brandend, weggelopen, het moeras in. Dat het moeras een natuurgebied is moge duidelijk zijn.

Deze ecologische ramp werd vermeld in één Amerikaans krant, De Los Angeles Times en is in Europa of de rest van de wereld niet of nauwelijks vermeldt in de pers. Een moerasgebied wordt gewoonlijk bewoond door dieren, ook zeldzame dieren. Juist omdat het voor mensen moeilijk toegankelijk is, is het voor dieren een soort vrijhaven. Ze kunnen zich er vaak echt vrij bewegen, zonder bang te hoeven zijn voor hun grootste vijand, de ‘dier’soort Homo Sapiens Sapiens.

Er zijn heel uitgebreide moeras gebieden rond de stad Aliceville, in de staat Alabama waar de ramp zich heeft afgespeeld.
Olie vervoer zal in de nabije toekomst een nog grotere rol gaan spelen in de VS. Vooral omdat nieuwe olievelden in productie gebracht gaan worden, onder ander in Californië. Californië is in het nadeel, omdat het niet de pijpleidingen heeft die de ruwe olie uit Knort Dakota of Texas kunnen vervoeren.

Er wordt verwacht dat een grote nieuwe rail terminal ergens in de Central Valley zal worden gebouwd waardoor het treinvervoer een verbindingsmogelijkheid heeft met het leidingen netwerk in Californië, dat vooral de olie-industrie van de staat zelf bedient.

De import van schalie olie uit North Dakota, Colorado en andere staten is een teaser voor de olie-industrie in Californië, die gericht is op de enorme bron, het Monterey Shale. De overgrote schalie formatie onder de Central Valley bevat naar schatting 15 miljoen vaten olie, drie tot vier keer meer dan het Bakken gebied van North Dakota.

Dat wil zeggen, de volgende ecologische ramp komt er aan. Niemand weet precies wanneer of hoe, maar het winnen van schalie-aardolie is een riskante onderneming, net als het oppompen van aardolie uit de Noordpool, de Zuidpool of andere natuurgebieden, riskant, vooral voor de natuur.

Of het een scheepsramp wordt, een treinramp of aan ramp op een autoweg met een vrachtwagen, niemand weet het. Maar dames en heren van de pers, laten we proberen ons werk te doen en de ramp te verslaan. Met verzwijgen is uiteindelijk niemand gediend.

Advertisements

3 thoughts on “IS OLIEVERVOER ZO INGEWIKKELD?

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s